dinsdag 9 oktober 2012

De start

Alle begin is moeilijk, maar het begin is er.
Mijn vier onderwerpen staan vast en mijn onderzoek is begonnen.

Mijn hoofdvragen zijn:
1. Hoe kan de motivatie voor technisch lezen in de groepen 5 tot en met 8 vergroot worden met behulp van media op basisschool St. Bernardus?
2. Hoe kunnen diverse mediatools worden ingezet bij een presentatie, zodat het een meerwaarde heeft voor de presentatie?
3. Hoe kunnen leerkrachten en leerlingen op St. Bernardus omgaan met sociale media, zodat er wordt gekeken naar de gevaren, maar ook naar de mogelijkheden?
4. Hoe kunnen tablets bij hoogbegaafde kinderen in de bovenbouw worden ingezet, zodat het een meerwaarde heeft voor het onderwijs en de kinderen worden uitgedaagd?

Mijn begeleidster op St. Bernardus is erg enthousiast, vooral m.b.t. presentatietools. Ik mag aankomende woensdag al gelijk glogster aan de kinderen uitleggen. Het was haar idee om het te koppelen aan de kinderboekenweek die nu aan de gang is. De gemaakte glogsters komen zelfs op de website van de school te staan. Misschien mag ik ze ook wel hier neer zetten, ik zal het navragen.

Met tablets kan ik nu nog niet goed aan de slag. Ik heb zelf geen tablet en mijn contactpersoon van stichting Pro8 heeft nog niet op mijn mails gereageerd. Wel heb ik enkele handige bronnen gevonden die ik nu aan het verwerken ben.

M.b.t. technisch lezen kan ik ook nog niet goed aan de slag. Ik kan weinig bronnen vinden over de combinatie (technisch lezen, motivatie en mediatools) dus ik denk dat ik de begrippen eerst uit elkaar moet halen. Daarna kan ik linken leggen tussen verschillende bronnen.
Ergens in november mag ik ook nog mee naar het kinderboekenmuseum. Eigenlijk is dat alleen maar voor de minor jeugdliteratuur, maar ik ben in gesprek geweest met hun begeleidster (Mariƫlle Dortant) en zij vond het een goed idee om daar naar toe te gaan. Op die manier kan ik kijken hoe zij mediatools inzetten bij het technisch lezen.

Vervolgens over sociale media. Hier heb ik enorm veel bronnen over gevonden met een divers aanbod aan tips en trucs. Hier zal ik heel veel uit kunnen halen voor mijn stageschool.

Het algemene gevaar blijft er in zitten dat ik onbelangrijke informatie voor mijn minor toch ga lezen/gebruiken onder het mum van 'het komt nog wel eens van pas'. Het is dan ook goed dat ik dit in mijn POP heb gezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten