vrijdag 16 november 2012

Voorlichting Steve Jobsschool

Op 14 november ben ik naar een voorlichting van Luc de Vries geweest over een 'Steve Jobsschool'.
 
Ook hier stuitte ik weer op een misconcept van mij. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ze op een Steve Jobsschool de hele dag met de tablet zouden werken, het wordt niet voor niks een digischool genoemd, dacht ik. Het blijkt echter dat de term 'digischool' eerder van het feit komt, dat de school altijd online bereikbaar is. Elke leerling van de Steve Jobsschool kan op elk moment van de dag en op welke plek dan ook de virtuele school bezoeken. Daarnaast is het fysieke schoolgebouw op alle werkdagen, in het hele jaar, van 8:30-18:30h geopend.

Dan zou je haast denken dat je geen moeite meer hoeft te doen om op school te komen, maar niets is minder waar! In het schoolgebouw is een coach (geen leerkracht) aanwezig die de leerlingen kan begeleiden bij activiteiten als sport, spel, cultuur en creativiteit. Luc de Vries gaf ook aan dat samenwerking en communicatie (al dan niet online) erg belangrijk is voor een Steve Jobsschool.

Wat mij nog het meest is bijgebleven, is dat Luc de Vries aangaf dat er niet meer in 'lesuren' wordt gemeten, maar juist in de ontwikkeling van het kind. De kinderen leren immers ook na school en in de vakanties.

Dit concept kan ik goed als inspiratiebron gebruiken voor mijn project over tablets & hoogbegaafdheid in de micadogroepen van Stichting Pro8. De leerlingen kunnen immers thuis in de 'cloud' documenten toevoegen en dus leren ze ook thuis weer verder. Daarnaast gebruiken ze de tablets ook met samenwerken en is één van de doelen voor de komende periode om de (online) communicatie te stimuleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten